דבריו של צפריר מינצר

דבריו של צפריר מינצר
על שקד באסיפת המורים לפני תשס"ז.
מקומו של שקד בטיול למזרח הרמון בכיתה י"א.

קובי ואורית שלום !
אני התייחסתי לדמותו של שקד ביום ההיערכות של מורי "עמקים-תבור" בעל פה
כך שאין לי משהו כתוב, אך הייתי מציע שתבקשו מה שכתבה לורי
בצורה מאוד מרגשת על שקד.
דמותו של שקד מתמצה אצלי באירוע שהיה בטיול השנתי של שנת י"ב למזרח הרמון.
הטיול הנודד לארץ בראשית )מזרח הרמון(, הוא לדעתי הטיול המיוחד
ביותר שיש כיום בבית הספר.
בזמנו הטיול יועד לכיתה י"ב וכיום הועבר לשכבת י"א.
תכני ההדרכה בטיול עוסקים בלקיחת אחריות, יצירת מטייל עצמאי,
עבודת צוות, תרומה לקהילה בצד נושאים של סביבה, טבע ומדבר.
מבחינתי אחד הדברים החשובים הוא לתת לחניכים מקסימום אחריות בתפעול הטיול.
החל מאחריות על נושא האוכל, המשך באחריות על התורניות
וכלה בתיכנון והפעלה של הערבים בטיול.
אחת המחנכות שהייתה בטיול, פשוט לא הבינה שתפקידה בטיול שונה מתפקידה בכיתה,
והוא לא לנהל את התלמידים אלא לתת להם את האחריות ולעבוד ביחד איתם.
המחנכת "השתלטה" בצורה מאוד כוחנית על כל נושא הכנת האוכל וחילקה פקודות
לחניכים אשר מצידם פשוט זזו הצידה ולא היו מוכנים לשתף עימה פעולה.
בהתחלה לא קלטתי מדוע קיים לחניכים קושי לעזור בהכנה ובחיסול של הארוחות,
עד שפניתי בשקט לשקד ושאלתי אותו מהי הבעיה להערכתו ומדוע אפילו הוא
לא מוכן כל כך לעזור.
שקד לקח אותי הצידה בשקט ואמר לי "תזיז את המחנכת הצידה ותראה איך כל החברה
יבואו לעבוד. היא פשוט לא נותנת לנו להתבטא וכל הזמן מורידה עלינו פקודות וכולם
פה בורחים ממנה ולא מאחריות".
שוחחתי עם המחנכת וביקשתי ממנה לתת פחות הוראות ויותר לתת לחברה
להתבטא לבד גם במחיר שהאוכל יצא קצת פחות טוב.
המחנכת לקחה את דברי )שהיו בעצת שקד( לתשומת ליבה וראה זה פלא…
ככל שהיא הורידה את נוכחותה, כך גדלה מעורבותם של החניכים.
השיא היה בערב השלישי כאשר בני השכבה הכינו לכולם "פויקה"
)קדירה ובה בשר וירקות המתבשלים בתוך מדורה(.
ההכנה כללה ממש טקס של חפירת בור, הדלקת המדורה, ריקודים ושירה במעגלים
ובסוף גם משחקים שונים סביב הקדרה במשך קרוב לשעתיים.
היה זה אירוע שהזכיר ממש שבטים פגאניים במרכז אמריקה, אבל כמה כוח זה נתן להם
ולקבוצה קשה לי לתאר. אגב, התבשיל יצא נפלא )הטוב ביותר שאכלתי עד עתה(.
את כל הסיפור סיפרתי לכם מכיוון שרציתי להדגיש את היכולת שהייתה לשקד
להסתכל על מצב, לנתח אותו, להגיע למסקנה ולהציע דרך אופרטיבית שלא תפגע
באחר ולא תגרום עוול לזולת.
אני מצרף שתי תמונות של שקד מהטיול, שאגב, אחת מהן מופיעה במצגת ההדרכה
שאני מעביר במשך השנים לכל שכבה היוצאת לטיול.
ובנוסף תמונה של הקדרות ואחד המשחקים שהם שיחקו שם בנים כנגד הבנות.